مدیتیشن و مراقبه

چگونه مدیتیشن کنیم؟ آموزش ساده و کامل انجام مدیتیشن در خانه + 5 نکته

یکی از سوالات پرتکراری که این روزها پرسیده میشه اینه که چگونه مدیتیشن کنیم؟ مدیتیشن یکی از بهترین و مفید ترین کارهایی هستش که ما میتونیم در طول روز انجام بدیم. چون انجام این کار باعث دستیابی ما به آرامش عمیقی میشه که خود همین آرامش باعث بهبود زندگی ما میشه.

مطلب مشابه: مدیتیشن چیست و چه فوایدی دارد؟ راهنمای کامل در مورد مدیتیشن

دلیلشم اینه که چون ذهن مارو آروم میکنه، استرس و اضطراب رو کم و همچنین افکار منفی ما رو کمتر میکنه.

مدیتیشن چیست و چگونه مدیتیشن کنیم؟

قبل از این که بریم سراغ آموزش مدیتیشن لازمه بدونید که مدیتیشن چیست و کارش چیه.

من قبلا توی یک مقاله جدا توضیح دادم که مدیتیشن یا مراقبه چیه و پیشنهادم میکنم اگه میخواید بیشتر در مورد اینکه چگونه مدیتیشن کنیم بدونید حتما مقاله هایی که توی این پست لینکشونو میذارم رو بخونید.

حالا در کل اگه بخوام یه توضیح مفید و مختصری در مورد اینکه مدیتیشن چیه بگم، توضیحم اینه که؛ همه ما یه موقع هایی لازم داریم که ذهنمون پاک و آروم بشه و برای یه مدتی از افکارمون دور بشیم.

گاهی اوقات ممکنه به علت شلوغی و هرج و مرج در زندگیمون یکم گرفتار بشیم و کلا خودمونو فراموش کنیم.

اینجاست که تکنیکی به نام مدیتیشن میتونه به ما کمک کنه تا یه نفس راحتی بکشیم و از بند اینجور مشکلات خلاص بشیم.

مطلب مشابه: مدیتیشن چیست و چگونه است؟

قبل از شروع مدیتیشن …

قبل از اینکه بدونیم چگونه مدیتیشن کنیم باید بهتون بگم که اگه میخواید نتیجه خوبی از انجام این عمل بگیرید باید مدیتیشن کردن رو توی روتین روزانه خودتون جا بدید.

اگه بخواید یه روز دو روز انجام بدید و بعد دیگه یادتون بره خب زیاد جالب نیست.

پس یه تایم و اگه میتونید یه مکانی رو هم انتخاب کنید که بتونید همیشه در تایم مشخص در همون مکان مشخص مدیتیشن کنید. بعدا میفهمید که این کار چقدر توی تمرکز کردن بهتون کمک میکنه.

چگونه در خانه مدیتیشن کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه در خانه مدیتیشن کنیم، می تونید یه شمعی روشن کنید، همچنین می تونید چراغ ها رو خاموش کنید و یه موسیقی لذت بخش رو هم پخش کنید.

مطلب مشابه: فواید مدیتیشن چیست؟

چگونه مدیتیشن کنیم

خب، حالا رسیدیم سر اصل موضوع که یاد بگیریم چگونه مدیتیشن کنیم. من مواردی که لازم هست انجام بدین رو به ترتیب براتون این زیر می نویسم.

1. محیطی آرام رو انتخاب کنید

مدیتیشن باید در یه مکان آروم و ساکت انجام بشه. چون یه محیط آروم این امکان رو به شما میده که منحصرا روی کاری که دارید انجام میدید تمرکز کنید و از حواس پرتی های بیرونی دور بشید.

سعی کنید در طول انجام مدیتیشن خود وقفه نداشته باشید حالا میخواد 5 دقیقه مدیتیشن طول بکشه یا نیم ساعت.

2. لباس راحتی بپوشید

چگونه مدیتیشن کنیم؟همونطور که گفتم، یکی از اهداف اصلی مدیتیشن، آرام کردن ذهن و جلوگیری از حواس پرتی های بیرونی هستش. و اگه شما لباس های تنگ و محدودی به تنتون باشه صد درصد احساس ناخوشایندی خواهید داشت.

سعی کنید در حین انجام مدیتیشن حتما لباس های راحتی یا گشاد بپوشید و کفشی هم به پاتون نباشه. اگه جایی بودید که نمی تونستید لباس راحتی بپوشید حداقل کفش های خودتونو در بیارید.

مطلب مشابه: توضیح مدیتیشن، انواع و فواید علمی مدیتیشن

3. تعیین کنید که میخواید چقدر مدیتیشن کنید

قبل از شروع، تعیین کنید که میخواید چقدر مدیتیشن کنید. افرادی که توی این کار جز افراد حرفه ای هستند دوبار در روز به مدت 20 دقیقه مدیتیشن می کنند.

افراد مبتدی که تازه اول راه هستند می تونند با انجام حداقل 5 دقیقه در روز کارشونو شروع کنند. در ضمن اگه این تایم رو مشخص کردید پیشنهاد می کنم به تصمیمتون پایبند باشید و هر روز این کار رو بکنید.

بعد از خوندن این مقاله “چگونه مدیتیشن کنیم” پیشنهادم اینه که حتما از مطالب مرتبط سایت استفاده کنید تا چیزای بیشتری رو در مورد این عمل و فعالیت ذهنی یاد بگیرید.

مطلب مشابه: مدیتیشن به زبان ساده، آموزش مدیتیشن برای مبتدی ها

4. قبل از شروع یکم حرکات کششی انجام بدید

مدیتیشن معمولا شامل نشستن در یک نقطه برای مدت معینی هست. بنابراین مهمه که قبل از شروعش هرگونه تنشی رو از بدن و عضلات خودتون دفع کنید.

انجام چند دقیقه حرکات کششی میتونه به آماده سازی بدن و ذهن شما برای مدیتیشن کمک کنه. پس ازش غافل نشید.

5. در یک موقعیت راحت بشینید

این نکته خیلی مهمه که هنگام مدیتیشن راحت باشید، بنابراین پیدا کردن یه نقطه راحت اصلی ترین وظیفه شماست. به رسم سنت مدیتیشن، شما باید یه بالشتک داشته باشید و در حالت گل نیلوفر آبی یا نیمه نیلوفر آبی بشینید. اما اگه در پاها، باسن و کمر خودتون انعطاف پذیری ای نداشته باشید، این وضعیت میتونه یکم براتون سخت باشه.

پس لازم نیست اول کار خیلی سخت گیر باشید. همین که یه جای خوب و راحت پیدا کنید و بتونید چهار زانو روی زمین، یا حتی روی صندلی صاف و متعادل بشینید کافیه.

در کنار مطالعه مقاله چگونه مدیتیشن کنیم، پیشنهاد من برای افراد با تجربه خوندن پست زیر هست که لینکشو اینجا گذاشتم:

مطلب مشابه: مدیتیشن پاکسازی ذهن

6. پس از نشستن ستون فقرات خودتونو صاف کنید

داشتن یه وضعیت بدنی خوب و راحت در حین مدیتیشن شما رو راحت تر نگه میداره. برای اینکه بتونید بعداز صاف کردن ستون فقرات خودتون بدون اذیت شدن تو همون حالت بمونید تا آخر، نیاز به تمرین دارید. اما هر لحظه ای که در حین مدیتیشن احساس تنش کردید، همون قسمت از بدنتون رو شل کنید اگه خوب شد که هیچ وگرنه می تونید یکم اون قسمت رو خم کنید تا احساس بهتری بکنید.

اینو به این خاطر میگم که چون وقتی افراد تازه کار میخوان مدیتیشن کنند، بدنشون عادت نداره و هی اذیتشون میکنه، مثلا میبینید یهوو یه قسمت از بدنتون میخاره یا درد میکنه که البته اینا بازی های ذهنه و بعداز مدتی دیگه سراغتون نمیاد.

مطلب مشابه: انواع مدیتیشن، معرفی کامل انواع مدیتیشن

7. اگه میخواید تمرکز داشته باشید، چشماتونو ببندید

چگونه مدیتیشن کنیم؛ مدیتیشن رو میشه با چشمای باز و بسته انجام داد. اگه به عنوان یک فرد مبتدی میخواید این کار رو بکنید پیشنهادم اینه که چشاتونو ببندید تا بتونید قشنگ تمرکز کنید.

اگه هنگام مدیتیشن کردن وقتی چشاتونو می بندید خوابتون میگیره یا تصاویر بدی می بینید که اغلب برای تعداد خیلی کمی این اتفاق میفته، در کل اگه نمی تونید به هر دلیلی چشاتونو ببندید میتونید این کار رو با چشمای باز انجام بدید و روی یه چیز خاص متمرکز بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا