چاکرامدیتیشن و مراقبه

مدیتیشن پاکسازی چاکرا ها [ راهنمای کامل پاکسازی هفت چاکرا با مدیتیشن ]

همونطور که از عنوان مقاله پیداست، قراره امروز باهم به مبحث چاکرا ها و مدیتیشن پاکسازی چاکرا ها بپردازیم که امیدوارم براتون مفید واقع بشه و به نتایج خوبی برسید.

زندگی فراتر از چیزیه که ما می تونیم از نظر فیزیکی با چشم ببینیم. با متصل شدن به انرژی نامرئی درون خود، که شامل سیستم چاکرا میشه، مسیرهای جدیدی رو برای بهبود و رشد باز می کنیم.

مطلب مشابه: چاکرا چیست و چه کاربردی دارد؟ راهنمای کامل و جامع

مدیتیشن پاکسازی چاکرا ها

مطلب مشابه: مدیتیشن چیست و چه فوایدی دارد؟ راهنمای کامل و جامع برای همه

هفت مدیتیشن پاکسازی چاکراها که در زیر اومده، با هفت مرکز اصلی انرژی در امتداد ستون فقرات مطابقت داره و با عناصر مختلف زندگیمون مرتبط هستش.

مدیتیشن پاکسازی چاکراها

شما می تونید خودتونو از طریق هر کدوم از مدیتیشن های زیر که با وضعیت فعلیتون همخونی داره راهنمایی کنید. یا می تونید هر روز به مدت یک هفته یک کدوم از مدیتیشن پاکسازی چاکراها زیر رو انجام بدید تا هماهنگی و تعادل بیشتری رو به بدن و انرژیتون بدید.

مطلب مشابه: مدیتیشن پاکسازی ذهن

1. مدیتیشن پاکسازی چاکرای ریشه / مولادهارا (چاکرا اول)

وقت هایی که احساس ناآرامی می کنید، غرق در عدم اطمینان هستید، یا دچار تغییرات اساسی در زندگی می شید، این مدیتیشن برای فعال کردن چاکرا ریشه رو حتما امتحان کنید.

1. اگه میخواید نتیجه خیلی خوبی رو از این مدیتیشن بگیرید پیشنهادم اینه که این مدیتیشن رو بیرون انجام بدید. یجایی که بتونید روی زمین بشینید.

اگه روی صندلی نشستید، پاهای خودتونو محکم روی زمین بذارید. همچنین می تونید روی زمین دراز بکشید و این مدیتیشن رو برای پاکسازی چاکرا ریشه خودتون انجام بدید.

2. خب، بعداز انجام کارهای بالا، چشمای خودتونو ببندید و هوشیاری خود را به پایه ستون فقرات خودتون بیارید، با تصور یک کره قرمز یاقوتی از نور که کف لگن شما رو روشن میکنه.

تصور کنید که نور داره به پاهای شما می تابه یا اگه دراز کشیدید ممکنه تموم ناحیه ای رو که با زمین زیرتون تماس داره، بپوشونه.

3. تنفس عمیق. با هر نفس، تصور کنید که پایه فیزیکی بدن خودتونو تقویت می کنید.

4. با استنشاق های خود، انرژی رو از ریشه های خود به فضایی که درست در جلوی استخوان دنبالچه تان که در حال درخشش به رنگ قرمز هست، بکشید. در بازدم، انرژی رو به سمت پایین و گسترده به زمین زیر خود بفرستید.

تمرین اضافی

در حین انجام این مدیتیشن میتونید موسیقی ای درام رو برای پس زمینه پخش کنید و صدای “لام” رو زمزمه کنید تا عنصر زمین در بدن شما فعال بشه.

مطلب مشابه: چاکرا ریشه چیست؟ همه چیز در مورد چاکرا ریشه یا اول

پاکسازی چاکرا با مدیتیشن

2. مدیتیشن پاکسازی چاکرای خاجی / سوادهیستانا (چاکرا دوم)

این مدیتیشن پاکسازی چاکرا خاجی می تونه به شما کمک کنه تا به هوش هیجانی خودتون اعتماد کنید و به احساسات شما کمک می کنه تا به راحتی در شما جاری بشن.

هنگامی که احساس می کنید گیر افتادید یا سفت و سخت هستید، مدتی رو با این تمرین چاکرا خاجی بگذرانید تا به مرکز عاطفی خود متصل بشید.

1. طوری بشینید که باسن شما بالاتر از زانو باشه و ناحیه اطراف کمر و باسن شما بتونند شل بشند. قبل از اینکه سکون پیدا کنید، لگن خودتونو چند بار به جلو و عقب تکان بدید و فضای اطراف مرکز خاجی رو شل کنید.

2. شناور در وسط کاسه لگن شما-در میانه راه بین ناف و استخوان شرمگاهی شما-یک غروب زیبا و پر جنب و جوش رو در حالی که از خط افق اقیانوس پایین میاد رو تجسم کنید.نور نارنجی آتشین به درون بدن شما نفوذ میکنه و امواج ملایم آب زیر اون منعکس میشه.

3. همونطور که نفس می کشید، شروع کنید نفس خود را مثل امواج اقیانوس تصور کنید – استنشاق هایی که امواج رو به ساحل می کشند و بازدم ها امواج رو به دریا برمیگردونند. اگر چه بدن شما ثابت است، اما نفس شما هرگز از حرکت باز نمی ایستد و در بین دورها شاید تعلیق نفس هستید.

4. همونطور که روی نفس و عنصر آب مدیتیشن می کنید، هرگونه انرژی احساسی گیر کرده رو تصور کنید که از درون و از طریق سیستم شما شسته میشه و شما رو از درون به بیرون پاک می کنه.

تمرین اضافی

سعی کنید هنگام تمرین به صدای ضبط شده اقیانوس گوش بدید. یا در صورت امکان، این مدیتیشن رو در کنار دریا یا اقیانوس انجام بدید. می تونید صدای “Vam” رو بخونید تا ارتعاش عنصر آب رو در حین و بعداز مدیتیشن با خودتون داشته باشید.

مطلب مشابه: چاکرا خاجی چیست؟ همه چیز در مورد چاکرا سوادهیستانا یا همون چاکرا دوم

3. مدیتیشن پاکسازی چاکرای خورشیدی / مانیپورا (چاکرا سوم)

وقتی احساس ناتوانی، بی لیاقتی یا ناامنی می کنید، آوردن انرژی به چاکرا خورشیدی می تونه قدرت درونی شما رو بهتون یادآوری کنه. تا هنگام اتصال به ماهیت جنگجوی خود، شجاعت, انضباط و اعتماد به نفس رو جلب کنید.

1. راحت بشینید و ستون فقرات خودتونو صاف کنید. قبل از اینکه شروع کنید دستاتونو بیارید روی شکمتون و بصورت دایره های بزرگی در جهت عقربه های ساعت ماساژ بدید.

این حرکت نه تنها برای گوارش مناسبه بلکه شکم رو هم نرم می کنه. شکمی که اغلب زمانی که احساس بی لیاقتی به وجود میاد و متشنج میشه.

2. بعداز اینکه 7 تا 10 بار این کارو کردید، دستاتونو روی ران های خودتون رها کنید و نفس کشیدن خود را عمیق تر کنید. در بازدم به آرومی عضلات شکم خودتونو تقویت کنید و در دم خود اجازه بدید شکم نرم و پر بشه.

این الگو به حمایت از تنفس ظریف Ujjayi کمک می کنه، که مقداری گرمای طبیعی رو از داخل به بیرون سیستم شما میاره.

3. عنصر آتش رو تجسم کنید که ترس، بی کفایتی و احساس گرفتار شدن در شرایط شما رو از بین می بره. شما می تونید شعله رو درست در پشت ناو خود تصور کنیدو با هر تنفس، دود رو از بینی خود خارج کنید.

با پاکسازی پرانرژی ناحیه شکم، از خواسته های قلبی خود نیز حمایت می کنید و به شما کمک می کنه تا از جایی که قدرت و عزت نفس دارید، اقدام کنید.

مطلب مشابه: چاکرا خورشیدی چیست؟ همه چیز در مورد چاکرا مانیپورا یا همون چاکرا

تمرین اضافی

شمعی روشن کنید یا این مدیتیشن رو در مقابل آتش تمرین کنید. علاوه بر تجسم ترس هایتان که با شعله درونیتان تغییر شکل میدن، می تونید آنچه رو که شما رو به هم میریزه، روی کاغذ بنویسید و اونا رو در شعله های آتش بندازید. سعی کنید صدای “Ram” که به معنای ایمن هست رو بخونید تا عنصر آتش فعال بشه.

4. مدیتیشن پاکسازی چاکرای قلب / آناهاتا (چاکرا چهارم)

این مدیتیشن پاکسازی چاکرا قلب رو در صورتی که احساس می کنید تنها و دل شکسته هستید، امتحان کنید. جریان انرژی به چاکرا قلب شما کمک می کنه تا به عشق بی قید و شرط متصل بشید و شما رو در انعطاف پذیری، شفقت و سخاوت روحی هماهنگ میکنه.

1. صاف بشینید، شونه هاتونو عقب نگه دارید و حالت بدنتون رو با افتخار نگه دارید. از اونجایی که ریه های شما بخشی از چاکرا قلب شما هستند، بسیار مهمه که در طول این تمرین سعی کنید نفس عمیق بکشید.

2. با تجسم نور سبز زمردی شروع کنید که تمام حفره سینه شما رو پر میکنه. با تقویت این نور با توجه و نفس خود، سپری رو تقویت می کنید که قلب شما رو از چالش ها و غم های زندگی محافظت می کنه. این چراغ سبز رو تغذیه کنید تا توی عشق ورزیدن و دوست داشته شدن بهتر بشید.

3. بعد از مدتی تنفس در این فضا، توجهتون رو به مرکز قفسه سینه خود جلب کنید. به یه الماس صورتی که نشون دهنده هسته اصلی شخصیتی است شما فراتر از تصورات خودتون هستید.

عشق، زیبایی و خوبی رو که از این الماس قلب تابیده میشه رو ببینید و احساس کنید به شما کمک می کنه تا نور خودتونو با جهان به اشتراک بگذارید.

تمرین اضافی

سعی کنید از اسانس گل رز استفاده کنید، که به کاهش افسردگی، اضطراب و استرس کمک می کنه. علاوه بر این، می تونید از رز کوارتز یا خود گل رز هنگام تمرین استفاده کنید. اگه بتونید هنگام مدیتیشن صدای “Yam” رو با خودتون زمزمه کنید خوبه چون میتونه به فعال کردن چاکرا قلبتون کمک کنه.

مطلب مشابه: فواید مدیتیشن چیست؟ توضیح کامل فواید مدیتیشن

5. مدیتیشن پاکسازی چاکرای گلو / ویسودا (چاکرا پنجم)

مدیتیشن پاکسازی چاکرا گلو یا چاکرا پنجم به شما کمک میکنه تا خودتونو در همه سطوح بیان کنید و می تونه از خلاقیت، بیان هنری و داشتن یک زندگی معتبر حمایت کنه.

1. فک خودتونو نرم کنید، اما دهان خودتونو بسته نگه دارید. بذارید دندان های پایینی از دندان های بالایی جدا بشند و همچنین پوست اطراف لب هاتونو شل کنید.

2. هوشیاری خودتونو به گلو و گردنتون بیارید و یک نگین فیروزه ای درخشان رو که درست در مرکز این ناحیه هست رو تصور کنید. این گوهر نشون دهنده حقیقت واقعی شما و جادویی است که باید با جهان به اشتراک بذارید.

این شامل کلماتی میشه که باید به اشتراک بذارید، داستان هایی که می تونید بگید، هنری که می تونید ارائه بدید و موسیقی که می تونید پخش کنید. همچنین پل بین قلب و سر شماست. انرژی رو در این نور فیروزه ای در مرکز گلو تنفس کنید و اون رو از طریق بینی یا دهانتان بیرون بدید.

مطلب مشابه: چگونه مدیتیشن کنیم؟ آموزش ساده و کامل مدیتیشن در خانه

3. نور آبی ای رو تصور کنید که از گوش شما می تابه و به شما کمک می کنه به دیگران گوش بدید و صدای درون خود را بشنوید. متعادل کردن این چاکرا به همه عناصر ارتباطی کمک می کنه.

4. همونطور که توجه خودتونو روی چاکرا گلوی خود متمرکز می کنید، تصور کنید که از صدای خود برای خوبی ها استفاده می کنید. اجازه بدید این تمرین به شما کمک کنه تا سهم مثبتی در جهان به گونه ای داشته باشید که برای شما منحصر به فرد باشه.

تمرین اضافی:

زمزمه کردن، خواندن آواز می تونه برای چاکرای گلو بسیار مفید باشه. موسیقی ای رو پیدا کنید که با شما طنین انداز بشه و با اون بخونید یا بنوازید. سعی کنید صدای “Ham” رو بخوانید تا کانال و گلو خودتونو بیشتر باز کنید.

مطلب مشابه: انرژی مثبت چیست؟ تکنیک های جذب انرژی مثبت

6. مدیتیشن پاکسازی چاکرای چشم سوم / آجنا (چاکرا ششم)

مدیتیشن پاکسازی چاکرا چشم سوم یا آجنا به وضوح فکر، گسترش دید شما برای آینده و اعتماد به شهود کمک می کنه. با مدیتیشن منظم روی چشم سوم خود، می تونید به راحتی از الگو های فکری محدود خودتون عبور کنید و خرد و تخیل بیشتری رو پرورش بدید.

1. هنگام نشستن یا دراز کشیدن راحت چشمان خودتون رو ببندید. نگاه خودتونو به سمت فضای بین ابرو های خود بچرخونید و انرژی رو به نقطه سوم چشم بیارید. در حالی که چشم های فیزیکی به بیرون می نگرند، گفته میشه که چشم سوم به داخل نگاه میکنه. همونطور که توجه خود را به این نقطه پر انرژی جلب می کنید، رنگ نیلی یا آبی عمیق و سلطنتی ای رو تصور کنید.

2. سعی کنید پوست اطراف چشم خودتونو نرم و آرام نگه دارید. شروع به بازگرداندن آگاهی خود از پیشانی به سمت مغز میانی کنید. اگاهی رو در نظر بگیرید که از طریق چشمان شما می بیند، و ببینید آیا می توانید اجمالی از این نور درونی را بین گوش های خود مشاهده کنید.

مطلب مشابه: مدیتیشن چیست + فواید و انواع آن

همونطور که افکار میان و میرن، اجازه بدید مثل ابر ها بگذرند و آگاهی رو به نقطه میانی مغز خود برگردونید. اگر کمک کرد، نوک زبان خود را به سمت بالا فشار بدید تا چاکرا چشم سوم از زیر اون تحریک بشه.

3. هنگام دم و بازدم از طریق بینی نفس خود را صاف و ثابت نگه دارید.

تمرین اضافی

تنفس متناوب از سوراخ بینی می تونه به آرامش ذهن و متعادل کردن مراکز شهودی ذهن کمک کنه. این مدیتیشن پاکسازی چشم سوم رو در سکوت یا در حین گوش دادن به موسیقی کلاسیک امتحان کنید. که می تونه به ایجاد وضوح ذهنی و کاهش استرس کمک کنه. برای تمرکز روی چشم سوم صدای “شم رو بخونید.

7. مدیتیشن پاکسازی چاکرای تاج / ساهاسرارا (چاکرا هفتم)

مدیتیشن پاکسازی چاکرا تاج می تونه به شما کمک کنه به مرکز معنوی خود یا خدای درک خود متصل بشید. این مدیتیشن چاکرا تاج می تونه شما رو به یگانگی همه موجودات نزدیکتر کنه و پادزهری برای احساس انزوا، سنگینی و نا امیدی فراهم کنه.

زمانی که در برقراری ارتباط با آرامش، عشق و معنایی که می خواهید مشکل دارید، این تمرین رو امتحان کنید.

1. جوری بشینید که ستون فقرات شما راست و صاف باشه. تصور کنید سرتون مثل نیلوفر آبی در بالای ستون فقراتتون شناوره. گردن، فک، چشم ها و ابروهای خودتونو نرم کنید. حتی ممکنه چند بار به تاج سر خود ضربه بزنید تا نقطه چاکرای تاج رو تحریک و بیدار کنید.

2. بالای سر خودتون یه گل نیلوفر نامرئی با هزار گلبرگ رو تصور کنید. ازش دعوت کنید تا باز و شکوفا بشه. تا بتونید خود و حقیقت رو کاملتر بشناسید.

مطلب مشابه: مدیتیشن به زبان ساده برای افراد تازه کار و مبتدی

3. ستونی از نور بنفش رو تصور کنید که از مرکز روی سر شما به سمت آسمون کشیده شده است. با دم، نور بنفش به سمت پایین و داخل بدن شما حرکت می کنه و با بازدم به سمت آسمون حرکت میکنه. نور را به عنوان آگاهی الهی ببینید که با هر نفسی شما رو پر میکنه. هربازدم تبدیل به یک پیشنهاد بازگشت به منبع میشه.

4. وقتی طبیعی این تصور براتون طبیعی به نظر رسید، اجازه بدید آگاهی شما در نقطه ای در مرکز نیلوفر آبی خیالی قرار بگیره واز خود برتر تشکر کنید که خودش رو به شما نشون داد.

تمرین اضافی

شکرگزاری می تونه به شما کمک کنه تا از ذهن متفکر خود به حوزه معنوی ارتقا پیدا کنید. استفاده از سنگ بنفش آمتیست میتونه به بیدار کردن مراکز عالی شما کمک کنه. اگه هنوز در بدن و ذهن خود احساس محدودیت می کنید، سعی کنید وارونه حرکت کنید. یا می تونید از وسیله ای برای برعکس شدن استفاده کنید تا به رسوندن انرژی به چاکرا تاج کمک کنه.

دو تا مقاله خوب تو سایت هست که پیشنهاد میکنم از دستشون ندید و حتما مطالعه کنید:

  1. مقاله اول در مورد شکرگزاری هستش
  2. و دومی در مورد فواید شکرگزاری

نتیجه گیری

هر کدوم از این مدیتیشن پاکسازی چاکرا ها که گفته شد میتونن به شما کمک کنند تا مراکز چاکرای خود را فعال کنید و جریان انرژی رو در سراسر بدن خود تضمین کنید. پیشنهادم اینه برای هر کدوم از این مدیتیشن ها وقت بذارید و ببینید کدوم مدیتیشن به بهترین وجه نیاز های بدن شما رو تعمین میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا